Tack Juno för informatinen. Har nu läst på lite och även varit i kontakt med några biodlare som använder
förångning av oxalsyrakristaller.
Smältpunkten för oxalsyrakristallerna är 101,5 grader C. Sublimeringen ( förågningen ) är 163 grader C.
Man skall undvika att värma över 200 grader C. för Er som bygger egna förångare, använd IR-termometer.
Hur göra då? Man använder 1 gr.= 1 kryddmått till 10 ramars yngelrum eller 2 gr.= 2 kryddmått till 20
ramars yngelrum ( 2 lådor ).
Bina skall vara yngellösa och inte gått i vinterklot än ( Sept. Okt. Nov. ) Rekomenderad utetemp. +10- -4 grader C.
Täta till flustret finns nätbotten lägg i en skiva i botten för tätning. Sublimera i 2.5 - 3 min. men ta inte bort
tätningen i flustret förens det gått 5 -7 min efter förångningen.
Med tanke om rekomenderade tempraturen vid ingreppet ovan, så var min fundering på att kunna använda
förångningen sommartid på svärmar, paketbin och skaksvärmar när det förhoppningsvis är lite varmare.
Det svar jag fick var att det inte var några problem bara bina var yngelfria.
Den här metoden tror jag är bättre för bina än att droppa oxalsyra direkt på dem. Om man tittar på den
skyddsutrustning ( handskar och skyddsglasögon ) som man skall ha när man handskas med syran
och sen hälla den direkt på bina tycker inte jag verkar så vettigt.
Det är synd att den här sidan inte frekvetras mera om man jämför med Alternativ. nu.
m.v.h. Morriz