Logga in
Senaste Forumposterna

More Topics »

Senaste Annonser
2012-05-15Säljes
Enramskasetter, apideor, vaxkakor
2012-05-15Säljes
Refraktometer
2012-05-14Säljes
Skälderhus, diverse
2012-05-06Säljes
Snabbkokare och parningslåda till drottningodling ...
2012-05-04Säljes
Bukfast bisamhälle säljes

Annons
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Oxalsyraförågning ( s.k. sublimering )

Oxalsyraförågning ( s.k. sublimering ) 17 feb 2012 11:29 #1

Jag undrar om det finns någon därute av Er biodlare som har någon erfarenhet av varroabekämpning
med hjälp av oxalsyraförångare och hur det går till. Intreserrad av mängd kristaller som bränns o.s.v.

m.v.h. Morriz

Re: Oxalsyraförågning ( s.k. sublimering ) 19 feb 2012 12:40 #2

Hej.
Sublimering av oxalsyra har jag ingen erfarenhet av, men jag skrev "Sublimering oxalsyra" i sökrutan på
www.google.se Där kom upp mängder av information så gå in där och läs.
Mvh. Jano

Re: Oxalsyraförågning ( s.k. sublimering ) 01 mar 2012 17:19 #3

Tack Juno för informatinen. Har nu läst på lite och även varit i kontakt med några biodlare som använder
förångning av oxalsyrakristaller.
Smältpunkten för oxalsyrakristallerna är 101,5 grader C. Sublimeringen ( förågningen ) är 163 grader C.
Man skall undvika att värma över 200 grader C. för Er som bygger egna förångare, använd IR-termometer.
Hur göra då? Man använder 1 gr.= 1 kryddmått till 10 ramars yngelrum eller 2 gr.= 2 kryddmått till 20
ramars yngelrum ( 2 lådor ).
Bina skall vara yngellösa och inte gått i vinterklot än ( Sept. Okt. Nov. ) Rekomenderad utetemp. +10- -4 grader C.
Täta till flustret finns nätbotten lägg i en skiva i botten för tätning. Sublimera i 2.5 - 3 min. men ta inte bort
tätningen i flustret förens det gått 5 -7 min efter förångningen.
Med tanke om rekomenderade tempraturen vid ingreppet ovan, så var min fundering på att kunna använda
förångningen sommartid på svärmar, paketbin och skaksvärmar när det förhoppningsvis är lite varmare.
Det svar jag fick var att det inte var några problem bara bina var yngelfria.
Den här metoden tror jag är bättre för bina än att droppa oxalsyra direkt på dem. Om man tittar på den
skyddsutrustning ( handskar och skyddsglasögon ) som man skall ha när man handskas med syran
och sen hälla den direkt på bina tycker inte jag verkar så vettigt.
Det är synd att den här sidan inte frekvetras mera om man jämför med Alternativ. nu.

m.v.h. Morriz
Senast redigerad: 03 mar 2012 13:07 av Berga Bigård.

Re: Oxalsyraförågning ( s.k. sublimering ) 21 mar 2012 19:55 #4

En varning kan vara på sin plats.

Att avdunsta oxalsyra på en elektrisk uppvärmd platta som sticks in i bisamhället genom flustret är egentligen en metod som använts i Ryssland i flera år.
Man har också därför redan kunnat konstatera att det finns en viss sannolikhet att drottningen dör
(Masenkov, Pchelovodstvo).
Vad händer?
För det första uppkommer sönderdelning av oxalsyrehydraten som är en del av oxalsyra av teknisk kvalitet
som smälter bid 101,5 gr C. (kemiskt ren oxalsyra smälter vid 189 gr C.)
För det andra- vid 200 gr C sönderdelas oxalsyran till myrsyra och koldioxid.
Vid ännu högre temperatur sönderdelas myrsyran till vatten och kolmonoxid. Eftersom kolmonoxid är giftig kan dess närvaro vara orsaken till drottningdöd eller försämring av drottningens kvalitet och kanske orsaken till att bin byter ut dem.
Sönderdelning av oxalsyran till vatten och kolmonoxid går att undvika om man värmer upp oxalsyran i glycerin med vilken den bildar monoglycerooxylat som dekarboniseras till monoformin och koldioxid.
Vid överskott av oxalsyra bildar monoformin återigen monoglycerooxylat samtidigt med bildande av myrsyra. Myrsyra kokar vid 110 grader och avdunstar. Pga närvaro av vatten hydrolyseras monomorfin delvis till glycerin som återigen deltar i reaktionen med nästa mängd av oxalsyra och myrsyra. Minskningen av mängden av glycerinet och en ev, överhettning kan leda till bildande av akrolein (en icke mättad aldehyd) som definitivt inte har i kupan att göra.
Utnyttjar man att från oxalsyran och glycerinet det bildas en komplicerad ester som sönderdelas till myrsyra som hindras att vidare sönderdelas till kolmonoxid kan man behandla ett stort antal bisamhällen med uppkommen myrsyra och förhindrar på det sättet drottningens död eller drottningbyte.
Men varför egentligen behandla med myrsyra och ta omvägen via oxalsyra?
Och varför tror biodlare att de behandlar med oxalsyra när de egentligen behandlar med myrsyra?
Källa: Oldrich Vancata
  • Oweli
  • Ny på forumet
  • Sida:
  • 1
Skapade sidan på: 0.19 sekunder